Novetats | Temàtiques | Col·leccions |

ATENCIÓ. Tenim problemes amb les paraules accentuades, estem treballant per solucionar-ho.



   Maria Magdalena,
Música, plor i extasi en l'adveniment del barroc

Rosa Tamarit Sumalla


  
Tematiques:  
Idioma:  
Catala
Col·lecció:  
Volum:  
11
Enquadernació:  
Rústica.
Edició:  
novembre 2010
Format:  
16 x 24
Tintes:  
Negre.
Pàgines:  
352
ISBN:  
978-84-92839-83-4
Preu:  
24 €
Stock:  
Disponible


Hem mirat d'entendre el contingut del personatge de Maria Magdalena entre el Renaixement i el Barroc a partir de diferents itineraris artístics i hem fet un intent de reconstruir els fonaments del seu periple metamorfic a través dels segles. Des de les primeres notícies que van anar configurant la llegenda medieval, hem procurat mostrar i interpretar els rostres de l'eremita il.luminada i evanescent, el de la "Dulcis amica Dei", el de la Venus Pudica, fins arribar a la Magdalena penedida i extatica que ens ocupa. L'hem contemplat també a partir de la seva capacitat per generar dramatúrgia, des dels drames medievals que van restituir en ella l'antic cicle regeneratiu de la terra, a partir del seu protagonisme en els cicles de Pasqua, i és en aquest sentit coherent centrar-se en l'etapa histórica on s'ha anat consolidant la seva individualitat, principi necessari per dotar una figura de caracters. Representa, a la manera de les dones místiques del moment, aquest intent d'individualitzar i experimentar des dels sentits les practiques religioses; a la vegada, el seu model de convertida i penitent funciona com una icona, eficaç a tots els programaris cristians d'una epoca molt marcada pel fonamentalisme. Rica i poliedrica, restitueix en l'imaginari col.lectiu el sentit més primigeni de l'element sacre, lligat a la transgressió i al cicle de la vida; a la vegada, supera en clau cristiana els seus elements tragics, amb l'ascensió moral i la vivencia del transit. Com correspon a la seva vessant més barroca, el seu essencial contingut erotic esdevindra en art vehicle del plor transformat en espasme extatic.



Rosa Tamarit Sumalla
Rosa Tamarit Sumalla és cantant i professora del departament d’Historia de l’Art de la Universitat Rovira i Virgili. Fou deixeble de Carmen Bustamente i premi d’Honor de Fi d’estudis del Conservatori Superior de Música del Liceu, Primer Premi Joan Massia, Becaria de la Fundació Agustín Pedro y Pons, de la Diputació de Lleida i de la Schola Cantorum Basiliensis (Suissa). Doctorada sota la direcció de Ximo Company i Xose Avinoa per la Universitat de Lleida –on també ha estat professora– ha publicat diversos articles científics i divulgatius a l’entorn de la figura de Maria Magdalena, figura central de la seva tesi. També ha participat en la publicació del llibre Patrimoni, memoria i identitat (Edicions URV 2008, dirigit i editat per Antonio Salcedo) amb el capítol “El patrimoni musical: incerteses i reptes quan la memoria esdevé sonora”. És membre del grup de recerca internacional Teatresit, dirigit per Rossend Arques, i treballa en un projecte d’investigació sobre el teatre musical de Goldoni.

Tots els Drets Reservats .
Premsa | Contactar | Condicions de compra | Accés professionals | Qui som? | On som? | Inici