Novetats | Temàtiques | Col·leccions |

ATENCIÓ. Tenim problemes amb les paraules accentuades, estem treballant per solucionar-ho.



   Poesia escenica VIII: Postteatre i Teatre de carrer


Joan Brossa
Ferran Dordal (proleg)
Víctor Molina (proleg)
Gloria Bordons (edició)


  
Tematiques:  
Idioma:  
Catala
Col·lecció:  
Volum:  
137
Enquadernació:  
Rústica.
Edició:  
febrer 2015
Format:  
12 x 16,5
Tintes:  
Negre.
Pàgines:  
140
ISBN:  
978-84-94342-58-5
Preu:  
12 €
Stock:  
Disponible


Poesia escenica VIII: Postteatre i Teatre de carrer Aquest volum aplega les peces teatrals que el mateix Brossa anomena “Postteatre” o “accions espectacle”. Escrites entre 1946 i 1962, són una selecció feta pel mateix poeta sobre tot de material d’aquest tipus que havia escrit al llarg dels anys. Es tracta d’un teatre totalment accional, en que el dialeg hi apareix rarament. Agermanat amb els ballets, els monolegs de transformació o fregolisme, els strip-teases i les accions musicals, és una pura didascalia en que tot sovint s’acondueix l’espectador d’una habitació a l’altra, mentre passen fets inesperats en successives escenes inconnexes. Tot i que aquestes accions espectacle foren representades en molts pocs casos, van ser conegudes aviat a l’estranger gracies a les traduccions d’Alain Arias-Misson a la Chicago Review l’any 1966 i són considerades precedents del que avui anomenem performances.


L’escriptura de les accions s’atura el 1962, any en que Brossa comença l’aventura de les Accions musicals per continuar després amb els altres generes de teatre d’acció fins al tancament de la seva obra teatral el 1968. No obstant aixo, en una data molt posterior (el 1994) l’amistat i la passió per la manera de dir poesia de Núria Candela el porta a escriure una petita acció en la qual els personatges eren l’actriu i el mateix poeta.


El volum s’acompanya d’una peça escrita el 1945 i revisada el 1962, que té una característica molt especial: la representació s’ha de fer en una plaça i el públic ha d’estar situat davant la casa on passa l’acció. Tot i que aquí hi ha dialeg, el moviment continu dels personatges, el transformisme i el fet de desenvolupar-se al carrer l’acosten a l’esperit lúdic i de sorpresa constant de les accions.




Joan Brossa
Joan Brossa (Barcelona, 1919-1998) és un autor prolífic en tots els generes que practica. Comença la seva trajectoria durant els anys quaranta, de la ma de J.V. Foix, Joan Miró i Joan Prats. Fou cofundador de les revistes Algol (1946-47) i Dau al Set (1948). Malgrat una intensa activitat desplegada des dels seus inicis, no fou fins a l’any 1970 quan comença a ser conegut des del punt de vista literari gracies a la publicació de Poesia Rasa i els volums poetics que el seguiren, i de tota la Poesia escenica (entre 1973 i 1983). En el terreny plastic, la seva obra no comença a difondre’s fins al 1986, data de la primera exposició antologica a la Fundació Miró, Joan Brossa o les paraules són les coses. A partir d’aquest moment Brossa s’imposa com una de les figures cabdals de la literatura i l’art catalans contemporanis.
Tot i que considera el seu teatre com a «poesia», el nombre de peces teatrals escrites és superior al de poemaris: més de tres-centes vint peces, de llargada molt desigual. Se n’hi troben de presidides pel dialeg, d’altres per l’acció, o d’altres pel tema, en que sempre es pot descobrir d’alguna manera el particular «enraonar a partir del silenci» de Brossa.
La present edició vol posar a disposició del públic lector tota l’obra teatral del poeta en petits volums que en facilitin la lectura i la representació. La intenció és la de fer reviure la poesia escenica de Brossa des de la mateixa concepció que ell en tenia: «jo entenc el teatre com una activitat retreta dintre regions poetiques».



Ferran Dordal




Víctor Molina




Gloria Bordons


Tots els Drets Reservats .
Premsa | Contactar | Condicions de compra | Accés professionals | Qui som? | On som? | Inici