Novetats | Temàtiques | Col·leccions |

ATENCIÓ. Tenim problemes amb les paraules accentuades, estem treballant per solucionar-ho.



   Que va passar quan nora va deixar el seu home o els Pilars de les societats
Traducció de Ramón Farrés i Theres Moser

Elfriede Jelinek


  
Tematiques:  
Idioma:  
Catala
Col·lecció:  
Volum:  
10
Enquadernació:  
Rústica.
Edició:  
abril 2008
Format:  
14 x 22
Tintes:  
Negre.
Pàgines:  
112
ISBN:  
9788492408139
Preu:  
12 €
Stock:  
Disponible


Que va passar quan Nora va deixar el seu home o Els pilars de les societats és la primera obra de teatre que va escriure la novel·lista i dramaturga Elfriede Jelinek, premi Nobel de literatura l’any 2004. La peça repren el fil de Casa de nines, l’obra mestra de Henrik Ibsen. Nora Helmer ha pres la decisió drastica de deixar el seu marit i els seus fills per cercar la realització personal. Quantes vegades els espectadors es deuen haver preguntat que passara amb la pobra Nora després de fer el celebre cop de porta? Cent anys després de la seva estrena el 1879 Jelinek va voler escriure la seva propia versió –negra, despietada, pero també en la línia del teatre satíric més intel·ligent– del que li passa a Nora a l’Alemanya de la decada de 1920. Una peça intertextual, de teatre dins del teatre, en la qual Jelinek juga segons la seva voluntat amb els personatges i les situacions de Casa de Nines –i també d’una altra obra d’Ibsen menys coneguda, Els pilars de la societat-, i on podrem trobar l’experimentació amb el llenguatge i el feminisme que caracteritzen l’obra de Jelinek.



Elfriede Jelinek
Elfriede Jelinek va néixer el 1946 a Mürzzuschlag (Austria), filla d’un químic d’origen txec i de religió jueva que va aconseguir escapar de la persecució nazi durant la Segona Guerra Mundial treballant en sectors industrials d’importancia estrategica. Malgrat tot, diverses dotzenes de membres de la seva família van acabar sent víctimes de l’Holocaust. De nena, Elfriede va patir el que ella considera una educació massa restrictiva en una escola catolica de Viena.
Les posicions polítiques de Jelinek, en concret el feminisme i la seva afiliació al Partit Comunista Austríac, resulten vitals per entendre i valorar la seva obra i també les enverinades polemiques a l’entorn de l’autora. El seu debut literari va ser el recull de poemes Lisas Schatten (“Les ombres de Lisa”), del 1967, i de llavors ença ha escrit una trentena d’obres més, entre peces de teatre i novel·les. Els temes destacats de la seva obra dramatica i narrativa són la sexualitat femenina i els abusos que pateix, a més de la guerra de sexes en general. Textos com ara Die Liebhaberinnen (“Les amants”) i Die Klavierspielerin (“La pianista”) mostren la brutalitat i el joc de poder inherents a les relacions humanes amb un estil de vegades ironicament formal i molt controlat. Segons l’autora, el poder i l’agressió esdevenen sovint les forces motrius de les relacions personals. En obres posteriors l’autora ha abandonat fins a un cert punt les qüestions femenines i ha concentrat les energies en la crítica social en general i, concretament, en els problemes d’Austria per superar el seu passat nazi. Un exemple clar d’aixo és Die Kinder der Toten (“Els fills dels morts”). L’obra de Jelinek és polifacetica i controvertida. S’ha vist, per torns, elogiada i condemnada per la crítica literaria. Malgrat les polemiques públiques sobre la seva obra, l’autora ha guanyat diversos premis importants, com el Georg Büchner de 1998, el Franz Kafka de 2004 i el Premi Nobel de Literatura també el 2004.

Tots els Drets Reservats .
Premsa | Contactar | Condicions de compra | Accés professionals | Qui som? | On som? | Inici